Nowoczesna szklarnia dydaktyczna w Bielsku-Białej

Opublikowano: 15 kwietnia 2025

Agro-Sur po raz kolejny pokazała, że potrafi sprostać wymagającym projektom – tym razem wybudowała nowoczesną szklarnię dydaktyczną dla Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Szumca w Bielsku-Białej. Obiekt, w pełni dopasowany do potrzeb edukacyjnych, umożliwia uczniom zdobywanie praktycznych umiejętności w warunkach zbliżonych do rzeczywistej produkcji ogrodniczej. O doświadczeniach związanych z użytkowaniem szklarni opowiadają uczennice szkoły oraz nauczycielka przedmiotów zawodowych.

Dlaczego młodzież wybiera szkołę z nowoczesną szklarnią?

Katarzyna Wróbel, uczennica ZSCKR w Bielsku-Białej:
Od najmłodszych lat chętnie pomagałam babci w ogrodzie. Cała moja rodzina uwielbia hodować i dbać o rośliny, co naturalnie zainteresowało również mnie. Fascynacja była tak silna, że postanowiłam zmienić naukę w liceum ogólnokształcącym i dołączyć do grona uczniów Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Szumca w Bielsku-Białej. Szkoła przyciągnęła mnie możliwościami zarówno praktyk, staży, bardzo profesjonalnej nauki zawodu oraz infrastrukturą. Mamy różne typy obiektów, niedawno wybudowane szklarnie, wcześniejsze tunele foliowe i dzięki temu wiemy, jak zachowują się rośliny w różnych warunkach uprawowych. Moje plany na przyszłość wiążę z pracą w branży ogrodniczej i nie mam co do tego żadnych wątpliwości.

Julia Kuśmierczyk, uczennica ZSCKR w Bielsku-Białej:
Mój dziadek był profesorem w tej szkole, więc temat roślin i ogrodów był obecny w naszym domu od pokoleń. A poza tym, to zawsze była moja wielka pasja i po prostu bardzo lubię kwiaty i szlachetność, którą w sobie mają. Szkoła oprócz nauki zawodu, jest też miejscem bardzo otwartym i przyjaznym dla wszystkich, to pomaga rozwijać swój indywidualny potencjał. Poza tym nasze centrum dzięki profesjonalnemu sprzętowi, szklarniom, tunelom stwarza nam zaawansowane środowisko nauki i pracy, dzięki czemu czujemy się przygotowani do pracy w największych firmach ogrodniczych w Polsce i Europie. Bez kompleksów wejdziemy do branży po uzyskaniu tytułu zawodowego.

Szkoła nowoczesnych technologii – oczami nauczyciela

Agro-Sur: Szkoła wygląda imponująco, ma świetne opinie wśród uczniów m.in. dotyczące kwalifikacji i zdolności przekazywania wiedzy przez nauczycieli, bardzo profesjonalnej infrastruktury. Jak to wszystko wygląda z Pani perspektywy?

Krystyna Janik-Chrapusta, kierownik warsztatów szkolnych:
Odkąd jesteśmy pod skrzydłami Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, mamy możliwość dostosowania naszych warsztatów szkolnych, które są główną bazą dydaktyczną do dzisiejszych potrzeb i nowoczesnych technologii. To wszystko sprawia, że możemy przekazać młodym adeptom sztuki ogrodniczej najbardziej innowacyjną wiedzę i doświadczenie produkcji roślin.

Szklarnia z trzema strefami klimatycznymi i zdalnym sterowaniem

Agro-Sur: O jakich nowoczesnych technologiach mówimy?

Krystyna Janik-Chrapusta:
Mam na myśli nowoczesną szklarnię, w której odbywają się zajęcia oraz praktyki. Jak widać, na naszym terenie znajdują się mniejsze szklarnie i większa. Wszystko dlatego, aby uczniowie mogli poznać różne aspekty i warunki produkcji ogrodniczej: różne sposoby nawadniania, cieniowania, dzielenia klimatów. Nasze obiekty szklarniowe podzielone są na 3 klimaty. Daje nam to możliwość produkcji różnych roślin, dzięki odpowiednim warunkom świetlnym, wilgotności i temperaturowym. Mamy najnowocześniejszy dotykowy komputer klimatyczny z możliwością sterowania funkcjami z dowolnego miejsca poprzez np. telefon czy tablet, system grzewczy i klimatyzacji. Wietrzenia górne i boczne. Pełna kontrola, automatyzacja i profesjonalizacja produkcji.

Indywidualne podejście do projektu – rola Agro-Sur

Agro-Sur: Osoba, która zna biznes ogrodniczy od podszewki, ma konkretne wymagania dotyczące szklarni dydaktycznej.

Krystyna Janik-Chrapusta:
Zdecydowanie nasze potrzeby były bardzo mocno sprecyzowane i jestem przekonana, że dla każdej firmy byłoby to wielkie wyzwanie. Cieszę się, że Agro-Sur chętnie podjęła się zlecenia i wykorzystała swoje długoletnie doświadczenie, budując nam szklarnię precyzyjnie dopasowaną do naszych wymagań. Potrzebowaliśmy niestandardowych rozwiązań i doceniam wkład firmy w ich przygotowanie, a także za wszystkie podpowiedzi od dyrektora ds. technicznych Agro-Sur, Łukasza Skupienia. Dobre partnerstwo to zadowolenie ze współpracy i efektów.

Profesjonalne szkolenia i ciągłe wsparcie techniczne

Agro-Sur: Jak ocenia Pani pakiet szkoleń zapewniony po wybudowaniu szklarni?

Krystyna Janik-Chrapusta:
Po odebraniu szklarni, firma Agro-Sur zapewniła pakiet szkoleń z obsługi systemów funkcjonujących w obiekcie: elektryki, ogrzewania, wietrzenia, obsługi przesuwnych stołów zalewowych. Szkolenie pozwoliło nam w bardzo prosty i szybki sposób od razu zacząć pracę w szklarni, a także przygotowywać zajęcia i praktyki dla uczniów. Zresztą, do tej pory, jeśli zdarza nam się jakieś pytanie, Agro-Sur odpowiada na nasze potrzeby. To była jedna z kluczowych kwestii, aby po oddaniu szklarni mieć możliwość dalszego wsparcia technicznego.

Plany rozwoju i współpraca z uczelniami

Agro-Sur: Jakie macie Państwo plany na rozwój działalności szkoły?

Krystyna Janik-Chrapusta:
Te szklarnie powstały w ramach branżowego centrum umiejętności, na co dyrekcja pozyskała pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy. Co ważne, w szklarni będą mogli się uczyć także uczestnicy kursów branżowych, czyli osoby dorosłe, pragnące nabyć nowe kompetencje zawodowe lub dokonać zmiany swojej dotychczasowej branży. W ramach różnych projektów nawiązujemy partnerstwa merytoryczne i jednym z takich przykładów jest Uniwersytet Rolniczy w Krakowie i właśnie w jego ramach nauczyciele akademiccy będą prowadzić zajęcia w naszych nowoczesnych szklarniach.

Podsumowanie realizacji: nowoczesna edukacja dzięki współpracy z Agro-Sur

Projekt szklarni dydaktycznych dla ZSCKR w Bielsku-Białej to przykład przemyślanej, nowoczesnej inwestycji w edukację zawodową. Dzięki zaangażowaniu Agro-Sur szkoła zyskała obiekt o wysokim poziomie technologii, dopasowany do specyfiki nauczania i realiów branży ogrodniczej. Automatyka, różne strefy klimatyczne, innowacyjne rozwiązania oraz stałe wsparcie wykonawcy sprawiają, że młodzież może uczyć się zawodu w warunkach, które realnie przygotowują do pracy w nowoczesnym ogrodnictwie.